ћ≥сце б≥олог≥њ в сучасн≥й культур≥ ≥ цив≥л≥зац≥њ.
” ’’ ст. динам≥чний розвиток б≥олог≥чного п≥знанн¤
дозволив в≥дкрити молекул¤рн≥ основи живого и безпосередньо наблизитис¤ до
вир≥шенн¤ найб≥льшоњ проблеми науки Ц розкриттю таЇмниц≥ житт¤. –адикально
зм≥нилас¤ ≥ сама б≥олог≥¤, ≥ њњ м≥сце, ≥ њњ роль в систем≥ наук, в≥дношенн¤
б≥олог≥чноњ науки ≥ практики. Ѕ≥олог≥¤ поступово стаЇ л≥дером серед природничих
дисципл≥н. ¬ираженн¤м ц≥Їњ тенденц≥њ Ї наступн≥ процеси: зм≥цненн¤ звТ¤зку
б≥олог≥њ з точними ≥ гуман≥тарними науками; розвиток комплексних ≥
м≥ждисципл≥нарних досл≥джень; зб≥льшенн¤ канал≥в взаЇмозвТ¤зку з теоретичним
розум≥нн¤м ≥ з сферою практичноњ д≥¤льност≥, перш за все з глобальними проблемами
сучасност≥; ¤вне зб≥льшенн¤ запит≥в†
практики в актуал≥зац≥њ тих або ≥нших проблем б≥олог≥чного п≥знанн¤;
безпосередньою основою досл≥дницькоњ д≥¤льност≥ в б≥олог≥њ в усе б≥льш≥й м≥р≥
виступають пр¤м≥ практичн≥ вимоги, ≥нтереси ≥ запити сусп≥льства; безпосередньо
програмуюча роль б≥олог≥њ по в≥дношенню до аграрноњ, медичноњ, Їколог≥чноњ та
≥ншоњ практичноњ д≥¤льност≥; зростанн¤ в≥дпов≥дальност≥ вчених-б≥олог≥в за долю
людства (в першу чергу в звТ¤зку з розвитком б≥отехнолог≥њ ≥ генноњ ≥нженер≥њ)
; широке застосуванн¤ ц≥л≥сних п≥дход≥в та ≥нш.†
¬се зрозум≥л≥шим стаЇ, що лог≥ка б≥олог≥чного п≥знанн¤ в перспектив≥
буде безпосередньо керуватис¤ вимогами практичного перетворенн¤ природи,
розвитку сусп≥льних в≥дносин ≥ ≥нтерес≥в людей.
†Ѕ≥олог≥¤ в ’’ ст.
¬ходженн¤ в ’’ ст. ознаменувалос¤ в б≥олог≥њ бурхливим
розвитком генетики. ¬ажливою вих≥дною под≥Їю стало перев≥дкритт¤ закон≥в
ћендел¤ в 1900 р. незалежно 3 вченими Ц √. де ‘р≥зом в Ќ≥дерландах, .
орренсом в Ќ≥меччин≥ та ≈.„ермаком в јвстр≥њ. ѕот≥м п≥шла лавина емп≥ричних
в≥дкритт≥в ≥ побудова р≥зноман≥тних теоретичних моделей. «а в≥дносно короткий
терм≥н (20 Ц 30 рок≥в) у вченн≥ про спадков≥сть було накопиченно колосальний
емп≥ричний ≥ теоретичний матер≥ал.† “ому
початок ’’ ст. прийн¤то вважати часом експериментальноњ генетики, ¤ка принесла
масу нових емп≥ричних данних про спадков≥сть ≥ м≥нлив≥сть. ƒо такого роду
данних можна в≥днести: в≥дкритт¤ дискретного характера спадковост≥;
обгрунтуванн¤ у¤влень про гени ≥ хромосоми, ¤к нос≥њ ген≥в; у¤вленн¤ про л≥н≥йне
розташуванн¤ ген≥в; докази ≥снуванн¤ мутац≥й ≥ можлив≥сть викликати њх штучно;
встановленн¤ принципу чистоти гамет, закон≥в дом≥нуванн¤, розщепленн¤ ≥
зчепленн¤ ознак; розробка метод≥в г≥бридолог≥чного анал≥зу, чистих л≥н≥й,
кросинговера та ≥нш. ¬ажливо, що вс≥ ц≥ та ≥нш≥ аспекти були експериментально
п≥дтвердженн≥, суворо обгрунтован≥.† ¬
перш≥й чверт≥ ’’ ст. ≥нтенсивно розвивалас¤ хромосомна теор≥¤ спадковост≥,
розроблена в 1910-1915 рр. в прац¤х ј. ¬ейсмана, “. ћоргана, ј. —тертеванта, √.
ƒж. ћеллера та ≥нш. ¬она будувалас¤ на наступних вих≥дних абстракц≥¤х:
хромосома складаЇтьс¤ з ген≥в; гени розташован≥ в хромосом≥ в л≥н≥йному
пор¤дку; ген Ц непод≥льна корпускула спадковост≥; п≥д час мутац≥й ген
зм≥нюЇтьс¤ ¤к ц≥ле. ÷¤ теор≥¤ була першою спробою теоретичноњ конкретизац≥њ
≥дей закладених в законах ћендел¤.
–озвиток генетики в цей пер≥од призв≥в до виникненн¤
протир≥чь м≥ж еволюц≥йною теор≥Їю ≥ генетикою. ”суненн¤ цих протир≥чь стало
можливим лише з≥ створенн¤м синтетичноњ теор≥њ еволюц≥њ, ¤ка виступаЇ основою
вс≥Їњ системи сучасноњ еволюц≥йноњ б≥олог≥њ. —интез генетики ≥ еволюц≥йного
вченн¤ був ¤к≥сним стрибком в розвитку ¤к генетики, так ≥ еволюц≥йноњ теор≥њ.
¬≥н означав створенн¤ ¤к≥сно нового ¤дра системи б≥олог≥чного п≥знанн¤, св≥дчив
про перех≥д б≥олог≥њ з класичного на сучасний, некласичний р≥вень розвитку.
ѕринципов≥ положенн¤ синтетичноњ теор≥њ еволюц≥њ були
закладен≥ прац¤ми —. „етверикова, –. ‘≥шера, —. –айта, ƒж. ’олдейна, Ќ.
ƒуб≥н≥на та ≥нш. Ѕезпосередн≥ми стимулами дл¤ синтезу генетики ≥ теор≥њ
еволюц≥њ виступали: хромосомна теор≥¤ спадковост≥, б≥ометричн≥ ≥ математичн≥
п≥дходи до анал≥зу еволюц≥њ, закон ’ард≥-¬айндберга дл¤ ≥деальноњ
попул¤ц≥њ,† результати емп≥ричного
досл≥дженн¤ м≥нливост≥ в природних попул¤ц≥¤х ≥ т. д. ¬ основ≥ ц≥Їњ теор≥њ лежить
у¤вленн¤ про те що елементарною одиницею еволюц≥њ Ї не орган≥зм, не вид, а
попул¤ц≥¤. —аме попул¤ц≥¤† Ї т≥Їю
ц≥л≥сною системою взаЇмозвТ¤зку орган≥зм≥в, ¤ка маЇ вс≥ т≥ умови дл¤
саморозвитку, перш за все здатн≥стю спадковоњ м≥нливост≥ в зм≥н≥ б≥олог≥чних† покол≥нь. ≈лементарною одиницею спадковост≥
виступаЇ ген (д≥л¤нку молекули ƒЌ , що в≥дпов≥даЇ за розвиток певних ознак
орган≥зма). —падкова зм≥на попул¤ц≥њ ¤кому-небудь напр¤мку в≥дбуваЇтьс¤ п≥д
д≥Їю р¤да еволюц≥йних фактор≥в (¤к≥ зм≥нюють генотиповий склад попул¤ц≥њ):
мутац≥йний процес, попул¤ц≥йн≥ хвил≥, ≥зол¤ц≥¤, природн≥й доб≥р. ‘ормуванн¤
синтетичноњ теор≥њ еволюц≥њ знаменувало перех≥д до попул¤ц≥йноњ концепц≥њ, ¤ка
зм≥нила орган≥змоцентричну. ÷е в≥дкрило ¤к≥сно новий етап в розвитку б≥олог≥њ Ц
перех≥д до створенн¤ св≥ту ¤к ц≥лого.
¬ друг≥й половин≥ 40-х рок≥в в
б≥олог≥њ в≥дбулас¤ важлива под≥¤ Ц в≥дбувс¤ перех≥д в≥д б≥лкового до
нуклењнового трактуванн¤ природи гена. ѕередумови нових в≥дкрит≥в в област≥
б≥ох≥м≥њ склалис¤ ран≥ше. ¬ 1936 р. в —–—– ј. Ѕ≥лозерський отримав ≥з рослини
тимонуклењнову кислоту, ¤ка до того часу вид≥л¤лас¤ лише в тваринних
орган≥зм≥в, що довело спор≥днен≥сть тваринних ≥ рослинних орган≥зм≥в на
молекул¤рному р≥вн≥.† ¬ажлив≥ ≥дењ, що
в≥дкривали нов≥ широк≥ ор≥Їнтири п≥знанн¤,†
були висунут≥ Ќ. ольцовим. “ак, ще в 1927 р. в≥н висловив думку, що при
розмноженн≥ кл≥тин в≥дбуваЇтьс¤ матрична ауторепродукц≥¤ материнських молекул.
ѕравда ольцов вважав, що ц≥ процеси в≥дбуваютьс¤ на б≥лков≥й основ≥, оск≥льки
в той час генетичн≥ властивост≥ ƒЌ були ще не в≥дом≥. —аме в насл≥док незнанн¤
спадкових властивостей ƒЌ б≥ох≥м≥¤ розвивалав¤
в≥дносно незалежно в≥д генетики до середини 40-х рр. —трибок в напр¤мку њхньоњ
т≥сноњ взаЇмод≥њ в≥дбувс¤ п≥сл¤ того, ¤к б≥олог≥¤ перейшла в≥д б≥лкового до
нуклењнового трактуванн¤ природи гена. Ќа початку 40-х рок≥в Ц зТ¤вивс¤
терм≥н† Дмолекул¤рна б≥олог≥¤Ф.
¬ 1944 р. американськими
б≥ох≥м≥ками (ќ. ≈верс та ≥нш.) було встановлено, що нос≥¤ми спадковоњ
≥нформац≥њ Ї ƒЌ . « цього моменту почавс¤ ливинопод≥бний розвиток молекул¤рноњ
б≥олог≥њ. ¬ 1949-1951 роках досл≥дженн¤ ≈. „аргаффа, ¤кий зформулював знаменит≥
правила, що по¤снювали струкуру ƒЌ , а також рентгенограф≥чн≥ досл≥дженн¤ ƒЌ ,
проведен≥ ћ. ”≥лк≥нсоном та ≥нш. п≥дготували грунт дл¤ розшифровки в 1953 р. (
‘. р≥к, ƒ. ”отсон) структури ƒЌ , котра показала, що молекула ƒЌ складаЇтьс¤
з двох комплементарних пол≥нуклеотидних ланцюг≥в, кожний з ¤ких виступаЇ в
¤кост≥ матриц≥ дл¤ синтезу нових аналог≥чних ланцюг≥в. —ате тому в хромосомах
кл≥тин молекула ƒЌ здатна до ауторепродукц≥њ. ¬ластив≥сть самоподвоЇнн¤ ƒЌ
забезпечуЇ ¤вище спадковост≥. –озшифровка структури ƒЌ була великою революц≥Їю
в молекул¤рн≥й б≥олог≥њ ≥ стала ключем до розум≥нн¤ того, що в≥дбуваЇтьс¤ в
ген≥ при передач≥ спадкових ознак.
ќднак розшифровка структури
молекули ƒЌ була лише першим кроком на шл¤ху зТ¤суванн¤ механ≥зму спадковост≥
≥ м≥нливост≥. ƒал≥ за в≥дносно короткий час було отримано ≥нш≥ важлив≥
результати: зТ¤совано роль транспортноњ-–Ќ ≥ ≥нформац≥йноњ-–Ќ ; розшифровано генетичний
код; зд≥йснено синтез гена, теоретично вир≥шена проблема б≥осинтезу б≥лка;
розшифрована ам≥нокислотна посл≥довн≥сть багатьох б≥лк≥в ≥ встановлена
просторова структура дл¤ де¤ких з них; на цьому фундамент≥ було зТ¤совано
принцип ≥ особливост≥ функц≥онуванн¤ ферментативних молекул, х≥м≥чним шл¤хом
синтезовано р¤д фермент≥в; отримано важлив≥ результати в план≥ розум≥нн¤
орган≥зац≥њ в≥рус≥в ≥ фаг≥в, характер њхнього б≥осинтезу в кл≥тин≥; закладено
основи генноњ ≥нженер≥њ, †зм≥стом ¤коњ Ї
активне втручанн¤ людини в природу спадковост≥ ≥ њњ зм≥ни† у в≥дпов≥дност≥ з потребами людини,
сусп≥льства ( це маЇ ≥ своњ морально-етичн≥ аспекти). ” останн≥ 40 рок≥в
молекул¤рна б≥олог≥¤ розвивалас¤ виключно швидкими темпами, в≥дкритт¤ сл≥дувало
за в≥дкритт¤м. «агальний напр¤мок цих досл≥джень Ц в≥дприцюванн¤ у¤влень про
сутн≥сть житт¤, про природу њњ фуднаментальних рис Ц спадковост≥, м≥нливост≥,
обм≥ну речовин та ≥нш.
ћетодолог≥чн≥ концепц≥њ б≥олог≥њ
’’ ст. значно в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д методолог≥чних концепц≥й класичнох б≥олог≥њ.
ќсновн≥ напр¤мки, по ¤ким в≥дбулос¤ розмежуванн¤, наступн≥. ѕо-перше, ¤к≥сно
нове у¤вленн¤ обТЇкту п≥знанн¤ ( пол≥системне баченн¤ б≥олог≥чного обТЇкту,
в≥дмова в≥д моноцентризму ≥ орган≥змоцентризму на користь пол≥центризма ≥
попул¤ц≥йного стилю баченн¤). ”¤ва про те, що одиницею еволюц≥њ Ї не орган≥зм,
а попул¤ц≥¤, може розгл¤датис¤ ¤к вих≥дний момент у формуванн≥ системи
методолог≥чних концепц≥й некласичноњ б≥олог≥њ. ѕо-друге,† ¤к≥сно нова гносеолог≥чна ситуац≥¤, що
потребуЇ ¤вного посиланн¤ на умови п≥знанн¤, на особливост≥ субТЇкт-обТЇктних
в≥дношень; неможлив≥сть знехтувати роллю ≥ позиц≥Їю субТЇкту п≥знанн¤ в
остаточному результат≥ б≥олог≥чного досл≥дженн¤. ѕо-третЇ, зТ¤суванн¤
д≥алектичноњ Їдност≥ двох методолог≥чних п≥дход≥в, ¤к≥ ран≥ше протиставл¤лис¤
один одному. Ќа цьому шл¤ху формуютьс¤ методолог≥чн≥ концепц≥њ, ¤к≥
припускають: Їдн≥сть описово-класиф≥куючого ≥ по¤снювально-номотетичного
п≥дход≥в; Їдн≥сть операц≥й редукц≥њ до б≥льш елементарних компонент≥в ≥
процес≥в ≥нтегруючого в≥дновленн¤ ц≥л≥сноњ орган≥зац≥њ; д≥алектичне
використанн¤ структурного ≥ ≥сторичного п≥дход≥в; розум≥нн¤ причинност≥, що
враховуЇ д≥алектику необх≥дност≥ ≥ випадковост≥, внутр≥шнього ≥ зовн≥шнього
через Їдн≥сть функц≥онально- ц≥льового ≥ статистично-≥мов≥рн≥стного п≥дход≥в;
Їдн≥сть емп≥ричних досл≥джень з процесом ≥нтенсивноњ теоретизац≥њ б≥олог≥чного
знанн¤,† що м≥стить його формал≥зац≥ю,
математизац≥ю, акс≥оматизац≥ю ≥ т. д. ѕо-четверте, в ’’ ст. пом≥тно зм≥нюЇтьс¤
св≥тогл¤дна функц≥¤ б≥олог≥њ. ƒо к≥нц¤ стор≥чч¤ св≥тогл¤дна нац≥ленн≥сть
б≥олог≥њ, ор≥Їнтован≥сть њњ результат≥в на конкретизац≥ю наших у¤влень про
в≥дносини людини ≥ св≥ту реал≥зуЇтьс¤ в двох напр¤мках:
1) на людину, на ви¤вленн¤ взаЇмозвТ¤зк≥в
б≥олог≥чного ≥ соц≥ального в людин≥; визначенн¤ функц≥онуванн¤ б≥олог≥чного в
сусп≥льному. Ћюдина стаЇ безпосередньою вих≥дною Дточкою в≥дл≥куФ б≥олог≥чноњ
науки, в≥д нењ, дл¤ нењ ≥ на нењ безпосередьно ор≥Їнтовано п≥знанн¤ живого. ÷ей
напр¤мок розвиваЇтьс¤ в контекст≥ взаЇмозвТ¤зку б≥олог≥чного ≥ соц≥ального
п≥знанн¤; ≥сторичним пТЇдесталом тут виступаЇ процес антропосоциогенеза,
ви¤вленн¤ б≥олог≥чних передумов становленн¤ людини ≥ сусп≥льства;
2) на св≥т, на ви¤вленн¤
законом≥рностей включенност≥ живого в еволюц≥ю ¬сесв≥ту, перспектив
б≥олог≥чного св≥ту в розвитку св≥ту косм≥чного. ÷ей напр¤мок розкриваЇтьс¤
перед усе через взаЇмозвТ¤зок б≥олог≥чних ≥ астроном≥чних наук, джерела Їдност≥
¤ких пр¤мують в далеке минуле -† в пер≥од
становленн¤ м≥фолог≥чноњ св≥домост≥, чуттЇво-образн≥ усусп≥льненн¤ ¤коњ
будувалис¤, наприклад ≥ на баз≥ Їдинства ритм≥ки де¤ких б≥олог≥чних ≥
астроном≥чних ¤вищ. ¬ ’≤’-’’ ст. головною формою ≥нтеграц≥њ цих областей
п≥знанн¤ виступила астроб≥олог≥¤ Ц пошук ≥ досл≥дженн¤ неземних форм житт¤.
≤де¤ еволюц≥он≥зму, ¤к дос¤гненн¤
б≥олог≥њ.
ќдн≥Їю з головних заслуг б≥олог≥њ
Ї утвердженн¤ в науц≥ ≥дењ пост≥йного ≥ безк≥нечного розвитку Ц ≥дењ
еволюц≥он≥зму. ≈волюц≥он≥зм розпочас свою переможну ходу п≥сл¤ праць „.
ƒарв≥на, хоча заради справедливост≥ необх≥дно зазначити, що ≥ до ƒарв≥на так≥ ≥дењ
розгл¤далис¤ не одноразово ( Дтер≥¤ катастрофФ ювТЇ, прац≥ Ћамарка та ≥нш.).
ќднак лише в ƒарв≥на вони набули такоњ довершенност≥, що змогли завоювати св≥т.
¬иникнувши ¤к суто б≥олог≥чна теор≥¤, еволюц≥он≥зм скоро вийшов за рамки
б≥олог≥њ ≥ на сьогодн≥шн≥й день став надбанн¤м ≥нших наук, ¤к природничого так
≥ гуман≥тарного спр¤муванн¤. „ому ж так сталос¤, що саме б≥олог≥¤ подарувала
людству еволюц≥он≥зм?
ќсоблив≥стю теоретичного
в≥дтворенн¤ живого Ї необх≥дн≥стю в≥добразити в теор≥њ водночас його ц≥л≥сн≥сть
≥ розвиток. ≤накше не можна спод≥ватис¤ на п≥знанн¤ сутност≥ живого. ќск≥льки
розвиток Ї атрибутивною його ознакою не можна п≥знати сутн≥сть живого ¤кщо не
зрозум≥л≥ закони його розвитку.
≈волюц≥он≥зм ¤вл¤Ї собою
методолог≥чну концепц≥ю б≥олог≥њ, ¤ка базуЇтьс¤ на врахуванн≥ такоњ
атрибутивноњ ознаки живого, ¤к розвиток.
≈волюц≥йн≥ ≥дењ пос≥дають особливе
м≥сце в б≥олог≥њ ’Y≤≤≤ ст. —аме тод≥ формуютьс¤ передумови еволюц≥йноњ теор≥њ,
¤ка стала фундаментальним теоретико-б≥олог≥чним обірунтуванн¤м законом≥рного
розвитку живого. —еред видатних вчених, чи¤ теоретична д≥¤льн≥сть спри¤ла
утвердженню методолог≥њ еволюц≥он≥зму в б≥олог≥њ сл≥д назвати ∆.Ѕюффоне ≥
.Ћ≥нне¤.
Ѕюффон в своњй 36-томн≥й
Уѕриродн≥й ≥стор≥њФ в детальному вигл¤д≥ виклав ≥ обірунтував концепц≥ю
трансформ≥зму. Ћ≥нней в штучн≥й класиф≥кац≥њ узагальнив накопичений за довгий
≥сторичний пер≥од емп≥ричний матер≥ал. ’оча в≥н ≥ розум≥в обмежен≥сть штучноњ
класиф≥кац≥њ, визначаючи природну систему класиф≥кац≥њ ¤к ≥деал дл¤ б≥олог≥њ.
¬ середин≥ ’Y≤≤≤ ст. серед вчених
б≥олог≥в вже ≥снувала задача створенн¤ природноњ класиф≥кац≥њ живих форм, хоча
≥де¤ орган≥чного звТ¤зку п≥знанн¤ сутност≥ живого з його розвитком ще не була
дом≥нуючою.’арактерним чином методолог≥чне осмисленн¤ розвитку живого ¤к його
суттЇвоњ особливост≥ в≥дбулос¤ в ембр≥олог≥њ ’Y≤≤≤ ст., де ≥снували дв≥
протилежн≥ методолог≥чн≥ концепц≥њ Ц преформ≥зму ≥ еп≥генезу. ѓх засади були
принципово в≥дм≥нними. “ак, преформ≥сти (Ў. Ѕонне, ј. √аллер та ≥н.) спиралис¤
на абстрактно-спогл¤дальну позиц≥ю ≥ вважали, що проблема ембр≥онального
розвитку маЇ бути розвТ¤зана з позиц≥й загальних принцип≥в бутт¤. ≤ тому,
надавали перевагу абстрактно-рац≥ональному п≥дход, вважаючи емп≥ричн≥
досл≥дженн¤ несуттЇвими. Ќавпаки, приб≥чники еп≥генезу надавали переважного
значенн¤ емп≥ричним досл≥дженн¤м, оск≥льки вважали, що орган≥зм
УструктуруЇтьс¤Ф з безформноњ маси. Ќаприклад, .¬ольф розгл¤дав еп≥генез ¤к
результат д≥њ двох суттЇвих початк≥в Ц сили, що регулюЇ Упоживн≥ сокиФ, ≥
Уздатност≥ њх до затверд≥нн¤Ф. ≈п≥генетики в≥дмовились в≥д ≥дењ господнього
твор≥нн¤ ≥ поставили проблему походженн¤ житт¤ ≥ його розвитку. .¬ольф зробив
ген≥альне припущенн¤ про можлив≥сть виникненн¤ живого, що зароджуЇтьс¤ з
неорган≥чних речовин.ѕочинаючи з середини ’Y≤≤≤ ст. концепц≥њ трансформ≥зму
широко розповсюдились в б≥олог≥њ. ѕрипущенн¤ м≥нливост≥ вид≥в в певних межах
п≥д впливом зовн≥шн≥х умов, на п≥дстав≥ г≥бридизац≥њ стало майже загальним
моментом в методолог≥чних п≥дходах цього часу. “рансформ≥зм, що виходив з
узагальненн¤ величезноњ к≥лькост≥ емп≥ричних факт≥в п≥д≥йшов до проблеми
≥снуванн¤ глибинних, суттЇвихвзаЇмозвТ¤зк≥в м≥ж б≥олог≥чними видами та родами.
јле сутн≥сть цих звТ¤зк≥в ще не була зрозум≥ла ≥ висв≥тлена в≥дпов≥дно до
специф≥ки б≥олог≥чних обТЇкт≥в. –озТ¤занн¤ такоњ задач≥ потребувало переходу до
методолог≥њ еволюц≥он≥зму.
ћетодолог≥чними прообразами теор≥њ
еволюц≥њ досл≥дники вважають ламарк≥зм, катастроф≥зм ≥ ун≥форм≥зм.
ѕерша розгорнута концепц≥¤
еволюц≥њ орган≥чного св≥ту належить ∆.-Ѕ. Ћамарку. Ѕудуючи њњ вчений вз¤в до
уваги так≥ суттЇв≥ факти, ¤к ≥снуванн¤ р≥зновид≥в, що займають пром≥жне
положенн¤ м≥ж двома видами; зм≥ну видових форм при переход≥ њх в ≥нш≥
географ≥чн≥ умови; труднощ≥ класиф≥куванн¤ близьких вид≥в, факти г≥бридизац≥њ;
вивченн¤ палеонтолог≥чних матер≥ал≥в, зм≥ни окультурених рослин ≥одомашнених
тварин. Ќаведен≥ дан≥ Ћамарк осмислюЇ на певних методолог≥чних засадах. “ак,
в≥н вважаЇ за важливе розгл¤дати зм≥ни б≥олог≥чних форм в час≥. ќтже, час
у¤вл¤Їтьс¤ ¤к фактор еволюц≥њ. р≥м того, що Ї також принциповим, розвиток
живого Ћамарк розгл¤даЇ ¤к природний процес в≥д нижчих до вищих форм. ѕо новому
також вчений квал≥ф≥кую роль середовища в ≥снуванн≥ б≥олог≥чних форм. ј саме:
природне довк≥лл¤ Ї суттЇвим фактором еволюц≥њ живого. Ќа п≥дсумок, Ћамарк
сформулював еволюц≥йну концепц≥ю, ¤ка базувалась на таких принципах:
†
ѕринцип градац≥њ (прагненн¤ досконалост≥, п≥двищенн¤ орган≥зац≥њ).
††ѕринцип
пр¤мого пристосуванн¤ до умов зовн≥шнього середовища, що зд≥йснювалось†† через 2 закони: 1 Ц закон зм≥ни орган≥в п≥д
впливом тривалого тренуванн¤, 2 Ц†† закон
насл≥дуванн¤ новими покол≥нн¤ми таким чином набутих зм≥н.
онцепц≥¤ Ћамарка стала ≥сторичною
вар≥ац≥Їю вт≥ленн¤ методолог≥њ еволюц≥он≥зму в б≥олог≥њ ’Y≤≤≤ ст. ’оча йому не
вдалос¤ розТ¤зати так≥ серйозн≥ проблеми ¤к в≥дношенн¤ спадковост≥ ≥
м≥нливост≥, ¤к проблеми телеолог≥чност≥ орган≥чного св≥ту та ≥нш≥.
”твердженн¤ методолог≥њ еволюц≥он≥зму
¤к адекватноњ специф≥ки б≥олог≥чних обТЇкт≥в повТ¤зано з еволюц≥йною теор≥Їю
„.ƒарв≥на. ”загальнивши величезний емп≥ричний матер≥ал, вчений нав≥в ц≥
узагальненн¤ в своњй фундаментальн≥й робот≥ Уѕоходженн¤ вид≥вФ (1859). “реба
сказати, що еволюц≥йн≥ ≥дењ вплинули на становленн¤ „.ƒарв≥на ¤к досл≥дника ≥
теоретика б≥олог≥њ. ¬ своњй творчост≥ в≥н спиравс¤ на у¤вленн¤ про п≥знаван≥сть
закон≥в природи, можливост≥ њх по¤сненн¤ на основ≥ спостереженн¤. „.ƒарв≥н у
вих≥дних засадах своЇњ теор≥њ заперечував креац≥он≥зм ≥ телеолог≥ю, а також
антропоцентризм, розгл¤даючи людину ¤к ланку Їдиного еволюц≥йного процесу
орган≥чного св≥ту.
—вою теор≥ю еволюц≥њ орган≥чного
св≥ту ƒарв≥н створюЇ на основ≥ певних трактувань спадковост≥ ≥ м≥нливост≥ ≥ њх
взаЇмозвТ¤зку. “реба зауважити, що ≥ Ћамарк виходив ≥з у¤вленн¤ про важливу
роль цих фактор≥в дл¤ еволюц≥њ Ц саме вони лежать в основ≥ пристосуванн¤ виду
до середовища. Ћамарк вважав, що пристосувальна м≥нлив≥сть насл≥дуЇтьс¤ ≥ це
призводить до по¤ви нових вид≥в. ƒарв≥н розум≥в, що безпосередньо звТ¤зувати
спадков≥сть, м≥нлив≥сть ≥ пристосуванн¤ не можна. “ому, звТ¤зок спадков≥сть Ц
м≥нлив≥сть вчений розгл¤даЇ ¤к опосередкований, ввод¤чи 2 важлив≥ ланки.
ѕерша повТ¤зана з у¤вленн¤м про
Уборотьбу за ≥снуванн¤Ф. ¬она Ї насл≥дком того, що кожен вид продукуЇ б≥льше
особин, н≥ж здатне витримати середовище, чи сам≥ вони здатн≥ вижити з ≥нших
(внутр≥шньоб≥олог≥чних) обставин.
ƒарв≥н вводить у¤вленн¤ про 2 види
м≥нливост≥. ѕерша про¤вл¤Ї себе ¤к здатн≥сть вс≥х особин даного виду в певних
умовах зовн≥шнього середовища однаковим чином реагувати на ц≥ умови
(кл≥матичн≥, енергетичн≥ та ≥нш≥). “обто, йдетьс¤ про адаптивну модиф≥кац≥ю ≥
так≥ зм≥ни не насл≥дуютьс¤. ƒругий тип м≥нливост≥ Ц зм≥ни, що нос¤ть спадковий
характер. “ому, в≥дм≥чав „.ƒарв≥н, незначн≥ в≥дм≥нност≥ в подальших покол≥нн¤х
п≥дсилюютьс¤. ќтже, в другому випадку йдетьс¤ про мутац≥њ. „.ƒарв≥н
п≥дкреслював, що головну роль в еволюц≥њ в≥д≥граЇ саме другий тип м≥нливост≥.
ƒруга ланка, що повТ¤зуЇ у¤вленн¤ про спадков≥сть ≥ м≥нлив≥сть ≥ в≥др≥зн¤Ї
еволюц≥йну теор≥ю ƒарв≥на в≥д еволюц≥йноњ концепц≥њ Ћамарка, Ї у¤вленн¤м про
природний доб≥р ¤к механ≥зм, що дозвол¤Ї знищувати непридатн≥ форми ≥
створювати нов≥ види. як в≥домо, висновки про ≥снуванн¤ ≥ роль природного
добору вчений зробив по аналог≥њ з д≥Їю штучного добору. ќтже, методолог≥чними
засадами дарв≥н≥вськоњ модел≥ еволюц≥њ орган≥чного св≥ту Ї наступн≥ принципи:
†
боротьба вид≥в (орган≥зм≥в) за ≥снуванн¤;
†
взаЇмозвТ¤зок спадковост≥ ≥ м≥нливост≥;
†
природний доб≥р.
ќтже, в еволюц≥он≥стськ≥й модел≥
„.ƒарв≥на знайшло вт≥ленн¤ науково-теоретичне у¤вленн¤ про ≥стор≥ю б≥олог≥чного
св≥ту ¤к законом≥рний процес, що в≥дбувс¤ в≥дпов≥дно до природних причин ≥
механ≥зм≥в.
¬ ’≤’ ст. затвердилось у¤вленн¤
про те, що св≥т орган≥чних форм створений природним чином, без потойб≥чних сил.
ћетодолог≥¤ еволюц≥он≥зму спри¤ла розум≥нню св≥ту живого, що маЇ обТЇктивн≥
законом≥рност≥, ¤к≥ можна п≥знати засобами науки.
ћетодолог≥¤ еволюц≥он≥зму в к≥нц≥
’’ ст. ствердилась майже у вс≥х галуз¤х природознавства. “еоретичн≥ ≥
методолог≥чн≥ особливост≥ сучасного природознавства дозвол¤ють створити Їдине
баченн¤ еволюц≥њ св≥ту. «акони розвитку природи повТ¤зують в Їдине ц≥ле
космогенез , виникненн¤ —он¤чноњ системи ≥ планети «емл¤, виникненн¤ ≥ розвиток
живого та виникненн¤ людини ≥ сусп≥льства. ћетодолог≥Їю, що дозвол¤Ї в≥дтворити
всезагальн≥сть розвитку природи Ї глобальний еволюц≥он≥зм. « його позиц≥й
¬сесв≥т у¤вл¤Їтьс¤ ¤к ц≥ле, що розвиваЇтьс¤. ћетодолог≥¤ глобального
еволюц≥он≥зму дозвол¤Ї розум≥ти розвиток ¬сесв≥ту ¤к ц≥лого в напр¤мку
ускладненн¤ своЇњ структурноњ орган≥зац≥њ.
ѕерспективи б≥олог≥њ в ’’≤ ст.
Ќе викликаЇ сумн≥ву те, що ≥ в ’’≤
ст. буде продовжуватис¤ бурхливий розвиток б≥олог≥њ. ”сп≥хи у клонуванн≥,
генн≥й ≥нженер≥њ, б≥отехнолог≥њ, досл≥дженн¤х присвТ¤чених стовбуровим
кл≥тинам, вивченню вищоњ нервовоњ д≥¤льност≥ ≥ т.д. зм≥н¤ть не лише
матер≥альний св≥т людини, а стануть причиною кардинальних зм≥н у св≥тогл¤д≥
людей. ўо принесуть усп≥хи б≥олог≥њ людству?†
Ќебувалий розкв≥т, зростанн¤ продуктивност≥ в с≥льському господарств≥,
перемогу над смертельними хворобами, такими ¤к сн≥д, рак ≥ т. д.? „и може все,
що людина отримаЇ в≥д б≥олог≥њ Ц це можлив≥сть створенн¤ б≥льш смертельних
в≥рус≥в ≥ м≥кроорган≥зм≥в дл¤ застосуванн¤ в б≥олог≥чн≥й зброњ? ¬ажко сказати.
јнал≥зуючи под≥њ, що в≥дбуваютьс¤ в св≥т≥ можна з упевнен≥стю сказати, що
розвиток б≥олог≥њ, ¤к ≥ любоњ ≥ншоњ науки Ц це палка, ¤ка маЇ два к≥нц≥.
Д ожному ЦсвоЇ!Ф Ц дев≥з ¤кий завжди був, Ї ≥ буде актуальним. ј це значить, що
будуть люди ¤к≥ отримають користь в≥д розвитку б≥олог≥чноњ науки, ≥ будуть люди
¤ким цей розвиток принесе масу проблем. ѕитанн¤ лише в тому, наск≥льки цей
розвиток допоже чи зашкодить виживанню ≥ розвитку людини, ¤к б≥олог≥чного виду.
Ѕез сумн≥ву набуде величезного
поширенн¤ ще одне вченн¤, ¤ке завд¤чуЇ своЇму виникненню б≥олог≥њ -
соц≥ал-дарв≥н≥зм. ƒл¤ цього Ї к≥лько передумов:
- по-перше, катастроф≥чне
зростанн¤ населенн¤ на планет≥ ( за рахунок недорозвинених крањн);
- по-друге, зменшенн¤ к≥лькост≥
природних ресурс≥в, внасл≥док њхнього активного використанн¤;
- по-третЇ, св≥това економ≥чна
криза, повТ¤зана з перевиробництвом. ÷≥Їњ кризи вдалос¤ уникнути в
кап≥тал≥стичних крањнах на початку 90-х рок≥в минулого стор≥чч¤, за рахунок
розвалу соц≥ал≥стичного блоку ≥ в≥дкритт¤ нових ринк≥в, що були зачинен≥ до
цього часу. ќднак ≥ ц≥ ринки не резинов≥. ¬они не можуть до безк≥нечност≥
поглинати всю ту масу продукц≥њ ¤кою њх завалили;
- по≠-четверте, тотальне зубож≥нн¤
б≥льшост≥ населенн¤ «емл≥, на фон≥ неймов≥рного збагаченн¤ окремих родин
(ол≥гархи Ц це не лише украњнська проблема, т≥ ж —Ўј потерпають в≥д цього не
менше).
”с≥ перерахован≥ причини
призведуть до колосального знец≥ненн¤ людського житт¤. ≤ б≥олог≥¤ зробить св≥й
внесок у створенн¤ новоњ ≥деолог≥њ неосоц≥ал-дарв≥н≥зму.
1.¬и кажете, що людське житт¤
св¤щенне, бо людина створена богом? Ќ≥сен≥тниц≥. Ѕога нема! ј людину може
створити в проб≥рц≥ хто завгодно завд¤ки клонуванню, причому ст≥льки коп≥й
ск≥льки заманетьс¤ ≥ з наперед заданними властивост¤ми.
2. якщо можна заробити м≥льйон
долар≥в, однак при цьому загине м≥льйон людей, то чи варто вагатис¤. јдже на
«емл≥ все одно залишитьс¤ ще к≥лька м≥ль¤рд≥в людей, а м≥льйон долар≥в мен≥
н≥коли не завадить. р≥м того, цей м≥льйон людей все одно б загинув в≥д голоду,
в≥д посухи, в≥д хвороб та в≥д чого завгодно, тому це дл¤ мене не проблема.
3. Ћюдина Дпуп «емл≥Ф? ј† одур≥л≥ в≥д героњну наркомани це теж велика
ц≥нн≥сть? ћоже краще њх просто перестр≥л¤ти, що не засм≥чували планету своЇю
присутн≥стю? Ќевже ми не знайдемо кращого застосуванн¤ коштам, ¤к≥ витрачаютьс¤
на утриманн¤ цих недоумк≥в?
÷е були лише к≥лька приклад≥в
того, ¤к думаЇ сучасна людина. ≤ не лише думаЇ. —Ўј уже зробили
соц≥ал-дарв≥н≥зм своЇю оф≥ц≥йною ≥деолог≥ю. Ѕо лише сл≥пий не побачить, глухий
не почуЇ ≥ дурний не зрозум≥Ї того, що в≥йна в ≤раку Ц це в≥йна за ресурси,
¤кий стаЇ все менше ≥ менше. ѕеремога в ≤рац≥ дозволила —Ўј законсервувати
нафтов≥ родовища на своњй територ≥њ ≥, таким чином притримати власну нафту на
чорний день. Ѕлискуча пол≥тика, ¤ка забезпечить —Ўј† дом≥нуюче положенн¤ у св≥т≥ ще на найближч≥
40-50 рок≥в!!! ўо правда —Ўј, ¤к ≥ ≥нш≥ крањни св≥ту вже в найближч≥ роки
стикнутьс¤ з кризою перевиробництва, а ¤к насл≥док з масовими зв≥льненн¤ми
прац≥вник≥в, безроб≥тт¤м,† тотальним
зубож≥нн¤м, зростанн¤м злочинност≥, зб≥льшенн¤м соц≥альноњ напруженност≥. 100
рок≥в назад Ц це призвело до розкв≥ту комун≥стичних вчень. ќднак зараз
зрозум≥ло, що комун≥зм Ц це утоп≥¤. “ому у розвинених крањнах люди в≥ддадуть
перевагу соц≥ал-дарв≥н≥зму, тобто в≥йн≥ за владу вс≥ма доступними способами, ≥
мотивац≥¤ буде тут ц≥лком б≥олог≥чна, адже в≥домо, що дом≥нуюча особина отримуЇ
все, недокладаючи дл¤ цього н≥¤ких зусиль. ¬ крањнах јфрики вже набуло
величезноњ попул¤рност≥ вченн¤ засноване на соц≥ал-дарв≥н≥зм≥, а саме нацизм.
ћ≥жнац≥ональн≥ конфл≥кти в результат≥ ¤ких знищуютьс¤ сотн≥ тис¤ч ≥† м≥льйони людей ≥ншоњ нац≥ональност≥† вже давно стали дл¤ чорного континенту
нормою. як певне виключенн¤ можна розгл¤дати дик≥ крањни —ходу, де основною
≥деолог≥Їю Ї ≥слам а не соц≥ал-дарв≥н≥зм, однак це можна по¤снити банальною
≥нтелектуальною недорозвинен≥стю м≥сцевого населенн¤. ƒикуни вбивають своњх
ворог≥в при цьому нав≥ть не задумуючись над зм≥стом своњх вчинк≥в. ¬они
прекрасн≥ в своњй дурн≥й лют≥, ≥ хто зна Ц може саме њм буде належати наша
планета?
ќтже, ¤к ми бачимо, вплив б≥олог≥њ
на сучасну культуру ≥ цив≥л≥зац≥ю не вичерпуЇтьс¤ лише науковою сферою.
Ѕ≥олог≥¤ стала джерелом ≥дей ≥ дл¤ ф≥лософ≥њ, ≥деолог≥њ тощо. ¬она ставить все
нов≥ питанн¤ перед етикою ≥ моралью, та власне кажучи дл¤ багатьох вона вже
зам≥нила ≥ етику ≥ мораль, ставл¤чи людину на один щабель з ≥ншими тваринами, ≥
розгл¤даючи взаЇмов≥дносини м≥ж людьми, так ¤к вчений розгл¤даЇ в≥дносини м≥ж
тваринами в зграњ. ’оча не треба драматизувати ситуац≥ю. Ћюдство не вперше
стикаЇтьс¤ з ус≥л¤кими проблемами. ≤ ¤к би т¤жко не було, ¤ продовжую в≥рити в
людський розум, ≥ в те, що б≥олог≥¤ все ж таки послужить в першу чергу на благо
людини: поспри¤Ї розвитку медици ≥ с≥льського господарства, дозволить глибше
зрозум≥ти таЇмниц≥ природи, ≥ не зважаючи н≥ нащо, все ж таки допоможе людству
стати кращими н≥ж воно Ї зараз.
†